کد مطلب:31935
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:27
آيا در برزخ هم تكامل است مخصوصاً تعليم و تعلم؟
پاسخ پرسش شما مثبت است با اين توضيح كه هر منزلي درعالم برزخ نظامي مخصوص به خود دارد و در محدودة خويش حجابها و موانع را كنار مي زند و عيوب و نقايص تازه اي از انسان را براي او معلوم مي كند و انسان را به طهارت و كنار گذاشتن آنها وادار ميكند.
چنانچه صورتهاي برزخي آلوده به لغزشها با ادامه فشار و عذاب بزرخي، حسرت و انزجار فوق العاده از يك سو و جذب غالب و اشتياق براي پيوستن به عوالم پاك نوري، از سوي ديگر و توجهات حضرات معصومين ( آنها را از آلودگي ها و لغزش ها پاك، و از صور برزخي نجات مي دهد.
مرحوم كليني دراصول كافي روايت كرده است از امام صادقعكه :
هر كس از دوستان و پيروان ما بميرد و هنوز قرآن را كاملاً فرا نگرفته باشد، در قبرش به او تعليم دهند، تا خداوند بدين وسيله درجاتش را بالا برد. چرا كه درجات بهشت به اندازه آيات قرآن است. به او گفته مي شود بخوان و بالا رو او ميخواند و درجات بهشت برزخي را طي مي كند.
روح دارد بي بدن بس كارو بار مرغ باشد در قفس، بس بي قرار
باش تا مرغ از قفس آيد برون تا ببيني هفت چرخ او را زبون
خلاصه آنكه استكمال انسان در عالم برزخ به چند طريق تصور دارد :
حقيقت و ذات انسان قابل استكمال است، يعني كمال جويي ذاتي اوست و تفكيك ناپذير از او پس مادامي كه جوهر نفس انسان به كثرت معاصي فاسد نگشته و آينه دل وي به رنگ محبت دنيا و آرزوها تاريك نشده و هنوز استعداد كمال و ترقي دارد، ممكن است در آن عالم هم مراحلي بپيمايد تا آن كه سرانجام به كمال لايق خود برسد.
2. نفس انساني كه به نور ايمان مصفا گرديد و به حسن اخلاق پرورش يافت اين انسان هميشه مواظب بر بندگي پروردگار و خدمت به خلق است و با ورود به عالم برزخ در اين طريق سير مي كند.
3. نعمت ها و ويژگي هاي برزخي بر خلاف نعمت هاي مادي كه انسان رابه سوي خود جذب مي كند، در عين تنعم انسان را مجذوبتر و مشتاقتر به حركت كمالي و سير به سوي حق مي كند.
4. آثار نيكي كه از انسان در اين عالم به جاي مانده، مانند مدرسه اي كه بنا كرده و يا آثار علمي با ارزش كه بر جاي گذاشته يا اولاد صالحي كه در دنيا دارد، مادامي كه بر جاي بمانند، اثرشان در تكامل برزخي انسان حتمي است.
برگرفته : از معاد يا بازگشت بسوي خدا، استاد محمد شجاعي،ج1
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.